Program Erasmus+ - Zespół Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie

Article heading icon

Program Erasmus+

Akcja KA102

Tytuł projektu: „Zdobywamy kompetencje hotelarskie na poziomie europejskim”
Termin realizacji projektu: 15 grudnia 2022-14 czerwca 2024

W Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie rozpoczęła się kolejna edycja projektu w ramach programu Erasmus+ w akcji „Mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego”. Projekt nosi tytuł „Zdobywamy kompetencje hotelarskie na poziomie europejskim”. Skierowany jest do uczniów z kierunków technik hotelarstwa i technik organizacji turystyki. W projekcie weźmie udział 30 uczestników.

11 stycznia 2023 odbędzie się rekrutacja uczestników do I tury projektu, która realizowana będzie we Francji, Hiszpanii i Niemczech. Rekrutacja do II tury, której mobilności odbędą się w Hiszpanii, zaplanowana jest na 8 lutego 2023. Informacje o rozpoczynającym się projekcie, o jego założeniach i harmonogramie uczniowie otrzymali podczas uczestnictwa w działaniach upowszechniających do poprzednio realizowanego projektu. Spotkali się z jego uczestnikami, obejrzeli prezentacje multimedialne i tablice informacyjne z opisami i zdjęciami. O rozpoczynającym się projekcie informowani byli również przez zespół zarządzający oraz wychowawców. Poznali kryteria rekrutacji, które otrzymali w oddzielnym komunikacie.

Uczestnicy projektu odbędą 4 tygodniowe staże w hotelach wysokiej kategorii w Niemczech, we Francji i w Hiszpanii (Majorka). Podczas realizacji stażu w ramach projektu Erasmus+ uczestnicy poznają organizację pracy w hotelach wysokiej kategorii. Zdobędą nowe kompetencje zawodowe w zakresie obsługi gościa hotelowego w działach: obsługi konsumenta, służby pięter, recepcji i SPA. Podniosą kwalifikacje w zakresie posługiwania się językami obcymi w środowisku zawodowym i w życiu codziennym. Poznają warunki pracy w grupach wielokulturowych. Poznają tradycje i kulturę krajów, w których będą realizowane mobilności.

Od lutego 2023 rozpoczynają się przygotowania dla uczestników projektu: kurs OLS, zajęcia z języka angielskiego oraz hiszpańskiego, francuskiego, niemieckiego (w zależności od grupy), szkolenie BHP i przygotowanie pedagogiczno- psychologiczne. Uczniowie oraz ich rodzice/ prawni opiekunowie będą uczestniczyli w 3 zebraniach organizacyjnych, z których każde będzie poświęcone innej tematyce związanej z projektem.

I tura

Termin stażu: 15.05- 09.06.2023
Miejsce stażu: Niemcy, Hiszpania (Majorka), Francja.

Nasza przygoda z „Erasmusem” zaczęła się jesienią 2022 roku, kiedy po pomyślnej rekrutacji zaczęłyśmy przygotowania do udziału w projekcie. Uczęszczałyśmy na zajęcia z języków obcych, brałyśmy udział w kursie językowym on-line, przygotowaniu pedagogiczno-psychologicznym i szkoleniu BHP. Odbyły się 3 zebrania organizacyjne z uczestnikami i ich rodzicami. Mobilności trwały od 14 maja do 10 czerwca 2023 r.
W grupie, która odbywała staż w Dreźnie były 4 osoby pod opieką Pani profesor Marty Stachyry.

Przez cztery tygodnie stażu zdobyłyśmy dużo doświadczenia w pracy w różnych działach hotelu. Przygotowywałyśmy i realizowałyśmy serwis śniadaniowy. Pracowałyśmy w służbie pięter oraz w recepcji hotelowej. W czasie wolnym zwiedzałyśmy Drezno i jego piękne okolice: zamek Moritzburg, miasteczko Miśnię. Poznałyśmy kulturę i zwyczaje kulinarne kraju, w którym przebywałyśmy. Ważnym aspektem naszego pobytu było poznanie ludzi, z którymi współpracowałyśmy, wszyscy byli bardzo pomocni, uprzejmi oraz otwarci. Uczestnictwo w stażu Erasmus+ było dla nas bardzo ważną przygodą zawodową i osobistą.

Amelia Grzywna klasa 4etp technik organizacji turystyki

Kliknij i zobacz prezentację z Drezna - tura I

„Zdobywamy kompetencje hotelarskie na poziomie europejskim”- praktyki zawodowe ERASMUS+ na Majorce

Od 15 maja do 9 czerwca 2023 r. czteroosobowa grupa uczennic z klas czwartych o profilu technik hotelarstwa, odbyła praktykę zawodową w ramach projektu Erasmus+ w hotelu Protur Safari Park w Sa Coma na Majorce. Był to kolejny wyjazd będący częścią projektów Erasmus+ realizowanych przez naszą szkołę pod kierownictwem Pani wicedyrektor Doroty Sokołek. Naszą opiekunką podczas wyjazdu była Pani Renata Sadurska.

Projekty Erasmus+ organizowane przez naszą szkołę skierowane są dla uczniów klas o profilach technik hotelarstwa i technik organizacji turystyki. Ośmioro pozostałych naszych kolegów i koleżanek, biorących udział w projekcie, w podziale na dwie czteroosobowe grupy, odbyli praktyki zagraniczne w tym samym czasie na Majorce; jedna z grup w Montpellier we Francji, druga w Dreźnie w Niemczech. Wszyscy poznawaliśmy pracę na różnych stanowiskach w obiektach hotelarskich.

Podczas stażu na Majorce zdobyłyśmy doświadczenie w pracy jako kelnerki w sali restauracyjnej oraz jako barmanki w barze hotelowym. Praktyczna nauka zawodu jest niezmiernie potrzebna w przygotowaniu do kariery hotelarza, a okazuje się ona jeszcze prostsza, gdy jesteśmy dobrze zaznajomieni z wiedzą teoretyczną, której uczymy się w szkole.

Obsługa kelnerska przez pierwsze dni była dla nas bardzo męcząca. Do głównych naszych zadań należało sprzątanie naczyń ze stołów gości, nakrywanie ich na nowo i dbałość o prawidłowe wyposażenie i porządek wózka kelnerskiego. Talerze, które nosiłyśmy były ciężkie, tak samo jak wózek kelnerski wypełniony zastawą. Okazało się to jednak tylko kwestią przyzwyczajenia i wprawy, gdyż już po kilku dniach pracy w sali restauracyjnej, wszystko było łatwe i sprawiało nam satysfakcję, a obecność uprzejmych, wesołych i zawsze pomocnych współpracowników umilała godziny pracy.

Praca w barze również okazała się przyjemna, choć początkowym wyzwaniem była konieczność ćwiczenia pamięci, podczas zapamiętywania, czasem bardzo długich zamówień gości. Nauka techniki barmańskiej- sporządzania zimnych i gorących napojów, była bardzo interesująca. Na stanowisku tym doceniłyśmy duży kontakt z klientem.

Bardzo ważnym aspektem stażu zagranicznego jest możliwość nauki i doskonalenia umiejętności językowych. Z pracownikami hotelu i gośćmi komunikowałyśmy się w języku angielskim oraz w języku hiszpańskim. Najważniejszym etapem było przełamanie w sobie bariery językowej. Do Polski wróciłyśmy z większą pewnością siebie co do posługiwania się wymienionymi wyżej językami.

Po pięciu dniach pracy w każdym tygodniu, chętnie korzystałyśmy z dwudniowego wypoczynku. Oprócz plażowania, smakowania regionalnej kuchni oraz poznawania miejsca naszego pobytu i pracy - Cala Millor i Sa Coma, brałyśmy udział w wycieczkach do innych miast. Pierwszymi miastami jakie odwiedziłyśmy była Capdepera i Arta. Capdepera jest niewielkim miasteczkiem we wschodniej części wyspy. Zwiedziłyśmy tam największy i najlepiej zachowany zamek na Majorce, który został nawet ogłoszony hiszpańskim tytułem dziedzictwa kulturowego. Znajduje się on na szczycie wzgórza Puig de Capdepera, dzięki czemu przebywanie na zamku gwarantuje niesamowite widoki. Niespełna 10 km od zamku znajduje się Arta, która okazała się pięknym i tradycyjnym majorkańskim miasteczkiem. Udało nam się zobaczyć tam ogromną cytadelę z obronnym kościołem pielgrzymkowym Son Salvador.

Na wycieczkę wybrałyśmy się także do pobliskiego, spokojnego miasteczka Son Servera. Zobaczyłyśmy tam Plac Świętego Jana znajdujący się w samym centrum oraz zapierającą dech w piersiach budowlę- Esglesia Nova. Pobyt na Majorce nie mógł się odbyć bez wizyty w Palmie. Jest to stolica Majorki i jednocześnie największe miasto wysp Baleary. Odwiedziłyśmy ratusz, w którym wyeksponowane są ogromne figury biorące udział w tradycyjnej paradzie Gigantów, a także przepiękną katedrę. Poprzez spacerowanie barwnymi, krętymi uliczkami udało nam się dobrze poznać to miasto w różnych jego aspektach: kulturowym, historycznym i kulinarnym.

Świetnie zorganizowany staż Erasmus+ podczas, którego wiele się nauczyłyśmy jak i wspaniale spędzony czas wolny, stworzyły nam niezapomniane wspomnienia i przygody. Był to dla nas bardzo cenny czas nauki, poszerzania własnych horyzontów oraz rozwijania się kulturowo, zawodowo i językowo. Niewątpliwie też poszerzyłyśmy swoje możliwości na rynku pracy. Majorka na zawsze pozostanie w naszym sercu i będzie wyspą, na którą na pewno w przyszłości wrócimy, aby dalej ją poznawać.
Wiktoria Kozłowska, technik hotelarstwa 4gtp

Kliknij i zobacz prezentację z Majorki - tura I

Refleksje na temat mojego udziału w projekcie Erasmus+

12 uczniów z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie z kierunku technik hotelarstwa i technik organizacji turystyki uczestniczyło w stażu zawodowym w ramach projektu Erasmus+ w terminie 14 maja do 10 czerwca 2023.

Rekrutacja uczestników do udziału w projekcie polegała na rozmowie w dwóch językach obcych oraz z nauczycielem przedmiotów zawodowych podczas, której oceniane były nasze predyspozycje zawodowe. Pod uwagę były również brane śródroczne oceny z przedmiotów zawodowych i zachowania.
Staż Erasmus+ realizowany był w trzech państwach, w związku z tym podzielono nas na 3 grupy według znajomości języka obcego. Grupa pod opieką Pani Profesor Doroty Sokołek odbywała swój staż w hotelu Golden Tulip i Pulman La Pléiade Montpellier Centre w Montpellier we Francji.

W Hotelach pracowaliśmy siedem godzin dziennie, od poniedziałku do piątku, w różnych godzinach, w zależności od stanowiska, a mieliśmy możliwość pracować jako barmani, kelnerzy recepcjoniści i pracownicy służby pięter, recepcjoniści.

W pracy zarówno z personelem hotelu jak i gośćmi porozumiewaliśmy się głównie językiem francuskim i angielskim, co umożliwiło przełamanie bariery językowej i poszerzenie umiejętności językowych. W weekendy odpoczywaliśmy, regenerowaliśmy się i jeździliśmy na wycieczki, aby lepiej poznać kulturę, geografię i historię Francji. Podczas stażu, w weekendy, odwiedziliśmy Nîmes, Avignon oraz Sète oraz stolicę regionu Montpellier gdzie mieszkaliśmy.

Udział w 4- tygodniowym stażu Erasmus+ za granicą, to nie tylko dla nas doświadczenie zawodowe podczas, którego poszerzyliśmy swoje umiejętności zawodowe i językowe, ale również wspaniałe przeżycia osobiste, wiele wspomnień, otworzenie się na ludzi, nabranie wiary w siebie oraz poznanie nowych miejsc i kultury. Udział w projekcie Erasmus+ na trwałe nas odmienił. Na pewno z nostalgią będziemy wracać do wspomnień z przeżytych chwil.

Paweł Kamela vel Kamolski -uczestnik stażu Erasmus+ w Montpellier we Francji.

Kliknij i zobacz prezentację Francja - tura I

II tura

Termin stażu: 11.09- 06.10.2023
Miejsce stażu: Hiszpania (Majorka)

Nasza przygoda z „Erasmusem”

Grupa 10 uczniów z klasy 4et (technik hotelarstwa) oraz 4dt ( technik organizacji turystyki) z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie pod opieką Pani Profesor Doroty Sokołek oraz Pani Profesor Renaty Sadurskiej wyjechała na praktyki zawodowe na Majorkę.
Praktyki odbywały się w terminie 11 września do 6 października 2023 r.w ramach projektu Erasmus + „Zdobywamy kompetencje hotelarskie na poziomie europejskim” i w całości były finansowane z funduszy europejskich.

Do uczestnictwa w projekcie zostaliśmy zakwalifikowani w procesie rekrutacji. Pod uwagę były brane następujące kryteria: postawa ucznia, oceny z przedmiotów zawodowych , predyspozycje zawodowe oraz znajomość języków obcych.
Osoby zakwalifikowane do projektu przygotowywały się do wyjazdu uczestnicząc w zajęciach z języka angielskiego oraz hiszpańskiego, przechodziły również przez kursy BHP oraz OLS.
Otrzymały również wsparcie psychologiczno - pedagogiczne, były również organizowane trzy spotkania informacyjne z rodzicami, każde zebranie było poświęcone innym zagadnieniom merytoryczno- organizacyjnym związanym z projektem.

Praktyki na Majorce odbywały się w następujących hotelach: Hotel Son Caliu SPA Oasis w Palmanova oraz Proturhotels Safari Park i Protur Vista Badia w Cala Millor. Pracowaliśmy 7 godzin dziennie od poniedziałku do piątku. Praca była ciężka, ale sprawiała nam dużo satysfakcji i radości dzięki personelowi hoteli, który nas wspierał każdego dnia.

Poznaliśmy pracę na następujących stanowiskach:

• Recepcja Hotelowa - realizacja procedury check – in i check – out, obsługa bagażowni, udzielanie pomocy gościom hotelowym, witanie ich, odbieranie telefonów, zamawianie taksówek.
  • Restauracja -przygotowanie sali konsumenckiej, sprzątanie ze stołu, dbanie o porządek w sali konsumenckiej, obsługa gości, realizacja specjalnych zamówień gości oraz nauka serwowania potraw, a także nakrywania do stołów oraz wypełnianie dokumentacji związanej ze śniadaniami.
  • Służba pięter - uzupełnianie mini barów, przygotowywanie pokoi do przyjazdu gości, wypełnianie dokumentacji związanej z mini barem,
  • SPA - uzupełnianie ręczników, wydawanie gościom ręczników oraz kluczyków do szafek, zapalanie świec, uzupełnianie wody, zapisywanie gości na zabiegi SPA i yogę , oprowadzanie gości po SPA.
  • BAR - obsługa gości, serwowanie napojów ciepłych oraz zimnych, dbanie o stanowisko pracy, uzupełnianie napojów.

Praca na tych stanowiskach odbywała się w języku angielskim i hiszpańskim.

W dniach wolnych od praktyk zwiedzaliśmy okolice i odwiedziliśmy następujące miasta : Palma de Mallorca, Alcudia, Valldemosa, Sóller.
Oprócz zorganizowanych wycieczek wychodziliśmy na wspólne kolacje, plażę, spacery po okolicy, graliśmy w gry planszowe, dużo rozmawialiśmy, co pozwoliło nam na lepsze poznanie siebie nawzajem i nawiązanie trwalszych kontaktów.

Staż był dla nas niesamowitym doświadczeniem, dzięki któremu nie tylko pogłębiliśmy nasze umiejętności zawodowe oraz językowe, ale także staliśmy się bardziej otwarci i pewni siebie, co pomoże nam w przyszłej pracy w zawodzie.

Agata Ostrowska i Natalia Mróz - uczestniczki projektu

Wyjazd na praktyki na Majorkę był spełnieniem moich marzeń i najlepszą przygodą mojego życia. Poznałam tam wspaniałych ludzi, z którymi spędziłam niezapomniane chwilę. Podczas wyjazdu nauczyłam się wiele, nie tylko technik pracy w hotelu, ale również rozwinęłam się pod względem językowym oraz stałam się bardziej otwarta na ludzi. -Agata

Dla mnie było to super przeżycie, stałem się bardziej otwarty wobec innych i zdobyłem pewność siebie do używania języka obcego przez co nie mam już z tym takiego problemu. Jeżeli chodzi o wyspę to Majorka jest bardzo pięknym miejscem - Krzysiek

Wyjazd na staż był dla mnie marzeniem, które udało mi się spełnić. Dzięki temu poznałam nieznaną mi kulturę i zwyczaje oraz podniosłam umiejętności językowe, poznałam pracę w hotelu o bardzo wysokim standardzie, zobaczyłam piękne miejsca i poznałam niesamowitych ludzi - Natalia

Dla mnie Praktyki Erasmus+ były szansą na "otworzenie" samego siebie, pomogły mi zdobyć niezbędne kompetencje zawodowe, zwiększyć swobodę porozumiewania się w języku obcym oraz poznać bardzo sympatycznych ludzi. Podczas stażu odwiedziłem wiele pięknych miejsc z bardzo zachwycającą historią – PatrykPodczas tego niesamowitego stażu spełniłem swoje marzenie zawodowe oraz prywatne, poznałem wiele wspaniałych osób, z którymi mam kontakt do dzisiaj, zdobyłem nowych przyjaciół-osoby z mojej grupy, rozwinąłem swoje kompetencje językowe i jeszcze bardziej otworzyłem się na ludzi. Wiem, że nigdy nie zapomnę tego miesiąca i będzie to najlepsze wspomnienie w moim życiu. - Mateusz

Praktyki Erasmus+ były dla mnie niesamowitą przygodą. Pomogły mi one zdobyć kompetencje, które na pewno pomogą mi w przyszłości. Poznałam wspaniałych ludzi których zawsze będę wspominać z uśmiechem na twarzy, a przede wszystkim poznałam siebie i swoje możliwości.- Wiktoria

Jestem bardzo wdzięczna, że dostałam szanse wzięcia udziału w projekcie Erasmus+, dzięki niemu poznałam wiele wspaniałych osób oraz zwiedziłam piękne miejsca. Zdobyłam nowe kompetencje zawodowe, rozwinęłam się w kwestii porozumiewania sie w obcych językach - Matylda

Dzięki udziałowi w projekcie Erasmus+, zdobyłam wiele przydatnych umiejętności, poznałam nową wspaniałą kulturę oraz ludzi, a także nabrałam większego doświadczenia w kwestii porozumiewania się w obcym języku. To była wspaniała przygoda - Martyna

Wyjazd był bardzo cennym doświadczeniem, które pozwoliło mi rozwinąć swoje kompetencje zawodowe i społeczne. Znacząco poprawiłam zdolności językowe, poznałam ciekawą kulturę i spotkałam cudownych ludzi – Kamila

Dzięki udziale w projekcie nie tylko zyskałam nowe kompetencje w zawodzie czy też zwiedziłam piękną wyspę jaką jest Majorka, ale otworzyłam się bardziej na ludzi, co było jednym z moich celów, podszkoliłam swój język angielski. - Karolina

Kliknij i zobacz prezentację z Majorki - tura II

Kliknij i zobacz ramkę z podziękowaniami

III tura

Termin stażu: 08 kwietnia- 03 maja 2024
Miejsce stażu: Francja-Montpellier, Nîmes

Po pomyślnej rekrutacji do projektu, uczestnicy III tury przygotowują się do realizacji swoich marzeń. 7 kwietnia 2024 wyjeżdżają na staż do Francji. Obecnie uczęszczają na lekcje z języka francuskiego, języka angielskiego. Rozwiązują też testy językowe online na platformie OLS.
Odbyli już spotkanie z Panią pedagog i psycholog. Wkrótce odbędzie się szkolenie BHP i ostatnie już zebranie organizacyjne z koordynatorką projektu, opiekunami grup z udziałem rodziców.

Wkrótce podzielimy się naszym doświadczeniem.